Navtični slovar

Ni hujšega kot popolnoma neveden sedeti v družbi, ki se ne zna ali noče pogovarjati prav o ničemer drugem kot o barkah, plovbi, satelitski navigaciji, svojih jahtah, motornjačah, motorsejlerjih, katamaranih, kuterjih ali slupih, džipiesih, wederfaksih in podobnih silno strokovnih in le omejenemu krogu razumnih zadevah. Da se boste čim hitreje vključili v "njihov štos", smo vam po abecednem redu, kot se za resen slovarček spodobi, nanizali nekaj najnujnejših pomorskih definicij, kot prvo pomoč za sporazumevanje s starimi mački. Brez tega znanja se niti ne odpravljajte na morje.
 
ALKOHOLNI GORILNIK je kompakten kuhalnik, ki ga največkrat uporabljajo na manjših plovilih. Na njem v dobri uri segrejemo liter tekočine do telesne temperature, vsebino pločevinke pa do "sobne temperature". Lastniki plovil ga imajo raje od plinskega predvsem zato, ker je gorivo za razliko od butana ali propana v kriznih trenutkih uporabno tudi za koktejle.
 
AKUMULATOR je težka elektrokemična naprava, ki je sposobna napajati navigacijske luči celih petnajst minut, če smo ga pred tem pridno polnili vsaj en dan.
 
BATERIJSKA SVETILKA je del obvezne opreme na barki. Ima obliko kovinskega ali plastičnega tulca, v katerem hranimo izrabljene baterijske vložke.
 
BEAUFORT (izg.: bofor) je enota za opis stanja morja oziroma jakosti vetra. Npr.: 1 Bf - brezvetrje, 2 Bf - premalo vetra, 3 Bf - premočan veter, 4 Bf - absolutno preveč vetra, 5 Bf - prekleto, kako piha, 6 Bf - preklleto ... (lestvica opisuje stanje vse do 12 Bf).
 
BOJA je pisana plavajoča oznaka, ki nas opozarja na določeno nevarnost. Na morju jih razpoznavamo nekako takole: rdeče-bela krogla (opazimo jo kot medlo črno piko na obzorju), zelen stožec (opazimo ga kot medlo črno piko na obzorju), rumeno-črna palica (opazimo jo kot medlo črno piko na obzorju) ...
 
BONACA - BREZVETRJE je stanje na odprtem morju, ki nastane takrat, ko na barki poide zadnje hladno pivo in po možnosti tudi pogonsko gorivo za motor.
 
BOOM (bum ali deblo) je prečno postavljena kovinska cev ali lesen kol, ki drži raztegnjen spodnji rob jadra in ob vsakem obratu jadrnice uspešno položi njeno posadko v vodoravni položaj.
 
COCKPIT (izg.: kokpit) je odprt prostor na krmi plovila, iz katerega krmarimo proti želenemu cilju.
 
COCKTAIL (izg.: koktejl): želeni cilj.
 
DALJNOGLED je zabaven ladijski kalejdoskop, skozi katerega, če ga usmerimo proti svetlobi, ugledamo zanimive vzorce, ki so posledica kristalizirane soli, prstnih odtisov ali prask.
 
DEVIACIJA je nenaravna ljubezen do morja!
 
DIALOGI so med plovbo sicer redki, saj jih je težko voditi tam, kjer ima samo eden prav. Če pa že pride do njih, se navadno pričnejo takole: "Kapitan! Ali je na tej barki večkrat voda v spodnjih predalih?" Ali pa: "Zakaj gredo vse druge barke okoli tiste črne stvari?" Oziroma: "Če so tisto tam res samo galebi, zakaj se ne premikajo?" Včasih kak član posadke reče: "Uh, kako ročice krmila kar naenkrat ne čutim več." Nezmotljivi počitniški kapitan pa včasih pokomentira: "Se vam ne zdi, da bi tako velik otok moral biti na karti tudi označen?" Po nekaj urah plovbe se zgodi tudi začetek dialoga, kot je: "Dragi, kaj nismo zjutraj, ko smo izpluli, za seboj vlekli tudi pomožni čolniček?" Največkrat pa se dialogi končajo tako, da tudi skiper izusti: "Če dobro premislim, bo res bolje, da vzamem še sam eno tistih drobnih tabletk."
 
EKVATOR je navidezna linija, ki obkroža svet na enaki razdalji od severnega in južnega tečaja ter deli ocean na severno nevarno morje in južno nevarno morje.
 
HAZARD je imeti opravka z vsakim plovilom, večjim od dveh metrov, ali pa z njegovim kapitanom.
 
JADRANJE je prefinjena umetnost močenja in akumuliranja bolezni, medtem ko ne plujemo nikamor ali pa smo stalno obrnjeni v smer, kamor ne želimo priti. Vse skupaj pa je povezano z ogromnimi stroški.
 
JADROVINA je grobo blago v prevelikih količinah, s katerim uspešno odpravimo hrapavo kožo na členkih rok.
 
JAHTA je izraz, ki ga pri opisovanju svojega plovila uporablja vsak lastnik čolna. Izjemoma postane čoln čolniček, ko ima isti lastnik opravka z davkarijo.
 
KARTA (navtična) je papirnati pripomoček, ki je zelo uporaben za podlaganje in zaščito površin na barki pred madeži hrane ali rdečega vina. Kapitanom pomaga, da ugotovijo, kje se nahajajo: na morju (na karti - modro) ali na kopnem (na karti - rumeno).
 
KATALOG je shematično nazoren prikaz izdelkov, ki jih trenutno ni na zalogi ali pa so jih že nehali proizvajati.
 
KATAMARAN je plovilo, sestavljeno iz dveh med seboj povezanih trupov, ki je dvakrat hitrejše od enotrupnih jadrnic, a ima zato dvakrat večjo možnost, da ob kaj zadene ali da prične kje puščati, zanj pa plačujemo dvojno tarifo v marinah. Ima pa to prednost, da se dvakrat dlje potaplja kot enotrupna jadrnica.
 
KOMPAS (ladijski) je nepogrešljiv navigacijski inštrument, ki kaže "kompasni kurz", kar je nekaj popolnoma nasprotnega od podatka, ki ga potrebujemo, ali pa vztrajno kaže le v smeri ladijskega motorja.
 
KURZ je smer, v katero želimo pluti, a kot nalašč natančno od tam piha veter.
 
KRIŽANJE je sprememba smeri jadrnice iz smeri, ki je desno od cilja, v smer, ki je levo od cilja in obratno.
 
KRMILO je velika in težka pokonci postavljena zadeva na krmi, s katero prek ročice ali krmilnega obroča stalno poskušamo obrniti barko v želeno smer, kar pa se nam zaradi valov, vetra ali toka le redko posreči.
 
KRONOMETER je v teoriji nepogrešljiv pomorščakov pripomoček za ugotavljanje točnega časa, ki ima navadno neprosojen pajčevinasti vzorec na steklu in pri katerem najpogosteje pogrešamo tiktakanje, omenjeno v priloženih navodilih. Če ga ne popravljamo, kaže točen čas dvakrat dnevno.
 
KABINA je zaprt, od drugih ločen prostor, v katerem lahko skladiščimo enega ali več članov posadke.
 
LADIJSKI MOTOR je hudo zapletena zadeva, na katero se spoznamo prav vsi dokler dela, brrm-brrm... Obstaja več motorjev, družijo pa jih naslednje osnovne značilnosti: nikakor nočejo vžgati, kadar jih najbolj potrebujemo, to je takrat, ko zmanjka vetra in piva, ko vžgejo pa povzročajo neznosen hrup in vibracije. Vsi po vrsti pa kažejo stalno nagnjenje k samouničenju.
 
LEŽIŠČE (ladijska postelja) je vsaka (pogojno) vodoravna površina na barki, ki je v najboljšem primeru pol toliko dolga in široka, kolikor potrebuje normalno raščen človek za počitek, na katero pricurlja najmanj liter vode v dvanajstih urah in nad katero je vsaj za deset kilogramov nepravilno pritrjenih predmetov.
 
MARINA je komercialno pristanišče za jahte in sodi med navtične ustanove, kjer so nekatere oblike piratstva še vedno legalne (glej cenike!).
 
NAVTIČNA MILJA je relativna razdalja na morju. Teoretično je dolga 1,852 kilometra, v praksi pa je po četrti uri popoldan dolga okoli tri kilometre, v brezvetrju okoli sedem kilometrov, ko se hudimano mudi v varno zavetje pred bližajočo se nevihto pa je navtična milja dolga tudi deset kilometrov.
 
POMOŽNI ČOLN je majhno plovilo, ki je pretežko za vleko, preveliko, če je na palubi, premajhno za dva in ukradeno, če ga pustimo na pomolu.
 
POMOL je objekt za pristajanje plovil, ki prav neprijetno zaškrta ali zlovešče zaškriplje vsakič, ko ob njem pristanemo.
 
PRISTANEK je manever, ki velja za uspešnega, če lahko po enem tednu znova izplujemo z isto posadko, pri tem pa nas popravilo barke ni stalo več od povprečne plače. Uspešnost pristajanja je vedno v obratnem razmerju s številom gledalcev na obali.
 
POVELJNIK (skiper ali kapitan) je najbolj osovražena oseba na barki, ki ima zgolj en cilj: da pripelje plovilo do pristana s še zadostnim številom "totalnih nesposobnežev".
 
POSADKA je tolpa okornih nesposobnežev, ki jih kapitan po potrebi uporablja, da - po možnosti z glavami - amortizirajo nenehne prelete buma.
 
PROPELER je podvodni ventilator, ki je nameščen in oblikovan tako, da se nanj ovije vsaka sidrna vrv, ribiška vrvica ali mreža, ki se nahaja v krogu 30 metrov od plovila.
 
VKRCANJE - pomorec ne "vstopi" ali "spleza", na barko ampak se vkrca. Preudaren človek pa ostane raje na kopnem.
 
VZDRŽEVANJE (barke) je niz sila zoprnih in umazanih opravil, s katerimi se "srečni" lastnik plovila ukvarja vse najlepše proste spomladanske in poletne dneve, da barko pripravi za prezimovanje.
 
RADAR je izjemno draga in nezanesljiva naprava, ki si jo iz čistega prestiža privoščijo na večjih plovilih, z njo pa se gredo video igrice, kot so izogibanje nevidnim in neobstoječim predmetom na morju. Medtem pa bodo vas zagotovo povozili.
 
REŠILNA BILKA je vsak plavajoči predmet, ki nas po brodolomu drži nad vodo ravno dovolj časa, da nas povozi prvi čoln, ki nam pride na pomoč.
 
RIBA je vsako živo bitje, ki ne kliče na pomoč obalne straže vsakokrat ko se sooči z dejstvom, da bo pod vodo več kot pol minute.
 
SEKSTANT je zanimiva in silno občutljiva napravica, s katero na izredno zapleten način in le ob dobri vidljivosti, po nekaj urah zapletene matematike izračunamo, da smo bili v trenutku merjenja "natančno na točki", ki je ni več na naši navtični karti.
 
SIDRO je težka in okorna naprava čudnih oblik in nazivov, ki visi na koncu vedno prekratke vrvi ali verige, ki drži plovilo na mestu, dokler ne gremo na obalo ali do treh zjutraj. To seveda ne drži za vsa sidra. Vse pogosteje na premcih bark vidimo tako ali drugače zavite kljuke velikosti spominkov ali obeskov za ključe. Te seveda nikoli ne primejo, zato njihovi lastniki vedno pristajajo le v marinah.
 
SIDRANJE je postopek, ki se zna mnogim hudimano zaplesti, prav gotovo pa se posadka po tem manevru še nekaj ur med seboj ne pogovarja. Takoj ko smo zadevo razpletli in smo bolj ali manj varno zasidrani, ni lepšega kot razpravljati o popolni nesposobnosti naslednjega nesrečnika ter ga v čim bolj sočnem žargonu poučevati, kako in kje bi moral spustiti svoje sidro.
 
ŠPINAKER je največje in najbolj pisano peresno lahko jadro, ki se ob vsaki sapici zavije v obliki osmice ali okrog prednje pripone, med snemanjem se navadno znajde pod kobilico ali ovito okoli krmila, vsekakor pa nam tako ali drugače onemogoči vsakršno človeka vredno jadranje.
 
VITEL (winch) je naprava, ki vam teoretično pomaga zategniti vrv, seveda če ste jo nanj pravilno navili ali če vam kdo poda ročico, ki ni nikoli v dosegu roke.
 
VKRCANJE - pomorec ne "vstopi" ali "spleza", na barko ampak se vkrca. Preudaren človek pa ostane raje na kopnem.
 
VOZEL je vsaka vez na vrvi ali med vrvmi, ki je ni mogoče razvezati drugače kot z nožem. Sam pa vedno popusti, ko ga le rahlo obremenimo oziroma ko si tega najmanj želimo. Obstaja na tisoče vozlov s čudnimi imeni, ki so opisani in narisani v celi vrsti knjig. Navadno pa uporabljamo samo enega, ki ga zagotovo ni najti v nobeni strokovni literaturi. Najmanj priporočljiv je "ženski vozel", ki je ime dobil zato, ker prav nič ne drži. V vozlih mornarji izražajo tudi hitrost, vendar je to še težje razvozlati.
 
VZDRŽEVANJE (barke) je niz sila zoprnih in umazanih opravil, s katerimi se "srečni" lastnik plovila ukvarja vse najlepše proste spomladanske in poletne dneve, da barko pripravi za prezimovanje.
 
vir:slovensko morje.net
Avtorja: Henry Beard in Roy McKie
Prevod in priredba: Matija Gorjan - Šola jadranja in pomorskih veščin Navigator