Varnost na plovilu je zelo pomembna. Straža na plovilu med drugim določa odgovorno osebo, ki je odgovorna za varnost plovila v določenem časovnem intervalu. V poletnih mesecih med ležernim dopustniškim jadranjem takšnega sistema v večini primerov ne uporabljamo. Saj smo na lastniških plovilih lastniki tisti, ki kar naprej "težimo" za varnost. Pri daljših plovbah, ko plujemo več kot 24 ur in po možnosti več dni zapored je zgodba povsem drugačna. Pri trgovskih in vojaških plovilih je straža sestavni del vsakodnevne rutine. Straže se delijo glede na različne potrebe na krovu trgovskih in vojaških ladij.
Spodnja slika prikazuje tradicionalno in najbolj razširjeno obliko straže na plovilu v primeru razdelitve posadke na dva skupini.
Najbolj zanimiv je poimenovanje straž med 16:00 in 20:00 uro, prva in druga pasja straža. Razlogov za poimenovanje in manjši časovni interval je več. V času pasji straž je posadka imela možnost obedovati skupaj in sicer ob 17:00 uri. Na takšen način so se vsi lahko družili ob večerji. Liho število straž zagotavlja, da se skupine rotirajo glede na časovni interval. V gornji tabeli je razvidno, kako rotirajo skupine. Straže morajo biti vedno razdeljene na liho število. Razdelitev straže na dve "pasje straže", zagotavlja vsakokratno liho število.
Nabolj zanimivo je vprašanje "Od kje ime pasja straža"?
Prvotno se je termin "dogwatch" nanašal na nočno stražo. Ponoči vsi spijo, le psi ne! Druga razlaga je poimenovanje iz "pasje zvezde". Namreč Sirius je prva zvezda, ki se vidi ponoči.